Al enige tijd geleden zag ik dat ik door een burgemeester van een middelgrote plaats werd gevolgd op Instagram. Ik was verrast want ik kende de beste man niet. Ik ben de burgemeester ook gaan volgen en kwam mooie foto’s tegen van zijn gemeente. Foto’s die ik geliket heb. Wat ik niet zag was dat de burgemeester ook maar één foto van mij heeft geliket. Het is mij niet te doen om een groot aantal likes, maar nu we een aantal maanden verder zijn vind ik het steeds vreemder worden dat hij volgt en geen foto’s liket. iemand volgen. Terug gevolgd worden. Maar nooit een foto liken. Ontvolgen lijkt me een goede optie.

Heel andere ervaringen heb ik met Gert-Jan Kats, burgemeester van Zuidplas, met Michael Sijbom, burgemeester van Losser en met Werner ten Kate, burgemeester van Giessenlanden. Alle drie volg ik op Twitter en zij volgen mij. Bij hen zie ik interactie. Het is bij deze burgemeesters niet alleen maar posten, maar ook reageren op tweets. Dit is ook de bedoeling van de sociale media. Het is geen plaatselijk krantje of een reclamefolder dat je door een brievenbus dropt. Sociale media betekent contact met mensen hebben. Zo nu en dan reageren op een tweet of op een foto door tenminste te liken.Kate Kats

Naast een negatieve ervaring met een burgemeester staan drie goede ervaringen. Beide soorten van ervaringen zijn er ook met parlementariërs, journalisten, predikanten. Het lijstje zal veel langer gemaakt kunnen worden en aangevuld kunnen worden door vele voorbeelden. Dat doe ik hier niet. Ik wil mensen niet negatief neerzetten. Daarom noem ik ook geen naam van de betreffende burgemeester. Ik hoop wel dat hij en vele anderen die alleen maar droppen zicht bewust worden wat sociale media is en dat ze zich realiseren dat het achterwege blijven van een reactie uiteindelijk al de mooie foto’s teniet doet. Want contact is uiteindelijk mooier dan welke foto dan ook.

Eerlijk moet ik bekennen dat ik niet zo bekend ben met de hiphopscene. Zelfs niet met de christelijke hiphop. Toen ik vandaag via een tweet van Harco Ploegman een tweet van @Lecrae zag, zei mij dit niets. Wel werd ik getriggerd door zijn tweet. Hij schreef: ‘I know you are  deejaying on the other side. See you soon’. Ik vroeg me af wat hij hiermee bedoelde. Welke andere kant bedoelde hij en tegen wie zei hij dit. Ik zocht de tweet op en vond het volgende.dj official

Een verwijzing naar God. Het maakte mij nog nieuwsgieriger. Wie was DJ Official en wat bedoelde hij met de woorden die Lecrae geciteerd heeft. Een zoektocht op Internet leerde mij enige kennis over de christelijke hiphop. Niet direct mijn stijl. Maar deze dj, die nog geen 40 jaar oud is geworden en een vrouw en 2 dochters achterlaat, was een broeder in christus. Duidelijk komt dit naar voren in zijn teksten. Bijvoorbeeld in Enter the Mission en in Missio Dei. Mooi hoe hij zegt dat zijn doel is in Christus (but my aim is Christ) en dat we Christus moeten laten zien door woorden en daden (We gotta show Him off, both lips and deeds). Lecrae verwoordt via een tweet hoe DJ Official is het geloof stond. “We talked everyday for the last 4 years. The squad won’t be the same. I know you’re glad to be with Jesus“.

Met deze woorden  heeft Nelson “DJ Official” Chu velen in de hiphopscene verwezen naar Christus en ik hoop dat velen hierdoor tot geloof in Christus zijn gekomen. Zoals gezegd is hiphop niet direct mijn stijl, maar wie ben ik om te oordelen. Het oordeel is aan Jezus Christus. Waarbij een ieder die zich tot Jezus wendt en in Hem gelooft niet geoordeeld zal worden maar door Hem gered is. Ik moet hierbij denken aan een tekst die voor C.H. Spurgeon belangrijk is geweest en wel Jesaja 45:22 – Wend u tot Mij, word behouden, alle einden der aarde, want Ik ben God en niemand anders. Daarom wil ik in de stijl van Lacrae zeggen: See you on the other side.

Soms kom je een tweet tegen die vragen oproept. Vooral de vraag waar de tweet op is gebaseerd. Zo had ik dit bij de volgende tweet van . Atheïsten

Zoals gezegd heb ik geen idee waar de tweet vandaan komt. Eerdere tweets wijzen geen richting en ook is er geen trend op Twitter te ontdekken die naar een christelijke of islamitische politicus heen wijst. Tegelijk is het wel een tweet die door veel mensen onderschreven zal worden. Al reageerde  met: Geloof me, ik ken atheïsten die nog extremer zijn in hun niet geloven. Zo fanatiek dat het wel een religie lijkt. Dus helaas.”

Maar om terug te komen op de tweet van @IBommels. De gedachte achter de tweet is het verwijderen van religie uit de politiek. De omgekeerde versie van het bekende ‘Scheiding van kerk en staat’. Want scheiding van kerk en staat betekent dat kerkelijk macht en staatkundige macht niet in dezelfde handen zijn (Wikipedia). Scheiding van kerk en staat betekent dus niet dat een geloofsbeleving niet ingebracht zou mogen worden in het politieke debat.

Wanneer de tweet in praktijk gebracht zou worden, zou dit het einde betekenen van de democratie. Vanzelfsprekend omdat de Tweede Kamer dan niet langer een afspiegeling zou zijn van de Nederlandse samenleving. Maar ook omdat een gedeelte van de samenleving monddood gemaakt zou worden. Dan wordt er een dictatuur geformeerd. De vraag is of dit beoogd wordt, want een dictatuur brengt zelden iets positiefs voort. Zonder fact checking durf ik te zeggen dat de lijst van positieve bijdragen van christelijke politici in de Tweede Kamer voor de gehele samenleving langer is dan de positieve bijdragen van een dictatuur waar ook ter wereld.

De tweet roept ook nog een andere vraag bij mij op. Ook weer gebaseerd op de vraag waar de tweet vandaan komt. Blijkbaar is er een weerstand tegen gelovige politici in het bijzonder en mogelijk tegen gelovigen in het algemeen. Of dit zowel is tegen moslims en christenen of tegen één van beide is mij onbekend. Wanneer het tegen christenen is, dan vind ik dit pijnlijk. Daarom is deze tweet voor mij en hopelijk voor iedere christen en in het bijzonder voor christelijke politici een oproep om telkens weer duidelijk te maken dat christenen positief in de samenleving willen staan en deze willen opbouwen. Natuurlijk loopt het wel eens mis. Natuurlijk loopt het wel eens fout. Maar een christen wil niet afbreken, maar opbouwen en vooral de zwakkere in de samenleving in het oog houden en ondersteunen.

 

 

Het songfestival zal trending topic zijn en ook de hashtag #douwebob. Het lied dat hij ter gehore zal brengen ligt goed in het gehoor. Het is ook een lied waarvan de tekst tot nadenken stemt.

Het is een beschrijving van de samenleving
Direct de eerste zin stemt al tot nadenken. Ik ga nergens heen en ik ga snel. Deze zin typeert precies onze samenleving. Iedereen is druk in de weer en snelt zich haastig overal en nergens naar toe. Het lied beschrijft hiermee een rusteloze samenleving.
Blijkbaar is Douwe Bob zich hiervan bewust, want hij raadt zichzelf aan om een plek te vinden en te rusten. Even weg uit het jachtige bestaan en de tijd nemen om het hoofd neer te leggen. Want de samenleving maakt slapeloos.
Tegelijk wordt dit niet als de ultieme oplossing ervaren. Want elke morgen begint het weer van voor af aan en komt het jachtige bestaan hard aan. Het is angst en leegte waardoor het dagelijkse leven bepaald wordt.

Hoeveel mensen zullen zich in deze woorden herkennen? Ze willen leven, maar worden geleefd. Ze willen invulling geven aan het leven, maar worden iedere dag geconfronteerd met de leegte ervan. Is er een manier om hier aan te ontsnappen?

In het lied wordt deze vraag gesteld. De vraag om hulp uit dit gehaaste leven omdat er het gevoel is op een dwaalweg beland te zijn. Is het mogelijk om uit dit jachtige bestaan te ontsnappen? Is er iemand die helpen kan?
Een antwoord op deze vraag treffen we in het lied aan. Een antwoord dat zowel simpel als effectief lijkt te zijn. Doe maar kalm aan, zo klinkt het. Slow down. Als je niet meer verder kunt is dit het beste dat je kunt doen.

Nog even wordt er tegengesputterd. De vraag wordt gesteld of het lukt om te leren kalm aan te doen. Ook lijkt er twijfel te zijn over deze methode. Wat alles wat hij doet, lijkt hem geen rust te geven. Maar opnieuw klinkt het antwoord. Doe maar kalm aan. Het gaat je lukken en het zal je rust geven.

Antwoord op een maatschappelijk probleem
Het goede aan de songtekst is dat het betrekking heeft op een maatschappelijk probleem en dat hierdoor mensen bewust worden van het jachtige en lege leven. Het antwoord is niet meer dan logisch. Het leven krijgt meer inhoud wanneer er rust is. Dan is er namelijk de mogelijkheid om te genieten. Het is prima te vergelijken met iemand die met een racetempo door een natuurgebied fietst of dit kalm aan doet.

Tegelijk geeft genot niet de ultieme levensvervulling. Ook een kalm leven dat slechts uit is op genot is feitelijk leeg. Persoonlijk kan ik meer met het antwoord dat een ander lied mij aanreikt. Dan denk ik aan Psalm 42. Een soortgelijk onderwerp komt aan de orde in dit lied. Onder andere in de volgende regels: “Zoals een hert schreeuwt naar de waterstromen, zo schreeuwt mijn ziel tot U, o God!” en “Wat buigt u zich neer, mijn ziel, en bent u onrustig in mij?”. In dit lied wordt niet geadviseerd om kalm aan te doen, maar om het vertrouwen op de Heere God te stellen. De Heere, die hemel en aarde gemaakt heeft en ons mensen geschapen heeft en die in Zijn Zoon Jezus Christus ons rust voor de ziel wil geven. Zoek de invulling van het leven eens bij Hem!

 

Imagine van John Lennon staat in 2015 op nummer 1 in de Top2000 op NPO Radio 2. Vooral na de aanslagen in Parijs is het een nummer dat velen tot de verbeelding spreekt. Ik kan er niets mee. Begrijp ook niet waarom het gedraaid wordt in een top2000-kerkdienst.

Al bij de eerste regel van het lied haak ik af. “Imagine there’s no heaven“. Wanneer ik me inbeeld dat er geen hemel is, dan houd ik alleen de aarde over en daar word ik niet blij van. Alle ellende op aarde. Het is vreselijk hoe mensen andere mensen behandelen. De aanslagen op 13 november in Parijs zijn maar een klein stukje van een enorme lijst aan leed dat mensen elkaar aan doen. Ik beeld me liever in dat deze aarde niet meer bestond, dan dat er geen hemel is. Want de reden om in te beelden dat er geen hemel is, is de gedachte dat er geen God is. Maar wat ben ik blij en dankbaar dat er een God in de hemel is. Een God die niet alleen alles geschapen heeft, maar die ook omziet naar de arme, de wees, de weduwe en de vreemdeling. Een God die niet alleen de wereld in stand houdt, maar ook een ieder oordeelt naar zijn werken.

Het klinkt misschien vreemd, maar dat oordeel geeft mij troost. Het geeft mij de zekerheid dat de daders van zelfmoordaanslagen in Parijs of elders in de wereld niet er ongestraft mee weg komen. Zij zullen verantwoording moeten afleggen en God zal hen straffen.
Hoe en op welke manier kan ik niet zeggen. Hoe de hel er uit ziet weet ik ook niet. Voor sommige mensen is het leven op aarde een hel en hun leven geeft misschien een richting. Maar ik hoef niet te weten hoe de hel er uit ziet of hoe God mensen oordeelt en straft. Het troost dat verschrikkelijke daden niet ongestraft blijven, wanneer daders sterven of aan justitie ontkomen.

Het eerste couplet van Imagine eindigt met de woorden: “Imagine all the people living for today”. Het zijn woorden die lijken aan te sluiten op woorden uit de Bijbel. In Mattheüs 6: 34 staat: “Wees dan niet bezorgd over de dag van morgen, want de dag van morgen zal voor zichzelf zorgen; elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad“. Maar de intentie is anders. De Bijbelse woorden roepen op om in vertrouwen op God te leven. Hij zal zorgen. De woorden van John Lennon roepen op om vandaag volop te leven en te genieten en niet aan morgen te denken. Ze zijn gebaseerd op carpe diem. Nu is er niets mis met genieten, maar hopelijk wel coram Deo. Voor Gods aangezicht.

Nu keur ik niet het hele lied af. Ik hoop op en wil werken aan een wereld waar ‘no need of greed and hunger’ is en waar mensen over de hele wereld delen. Dat er geen reden is om te moorden en te doden. Dat mensen in vrede leven.
Tegelijk besef ik dat dit toekomstbeeld niet van de mens verwacht kan en mag worden. De mens is geen heilige. We hebben onze gebreken en tekortkomingen. Begeerte en jaloezie komen in ieders hart voor. Het streven naar eigen gelijk en macht zit in de mens. Zo zijn er tal van zaken te noemen die het leven in vrede onmogelijk maken.

Behalve wanneer er vanuit de hemel ingegrepen wordt. Doordat God mens wordt, de zonde van de mens op zich neemt en de mens verlost van zonde en dood. Gelukkig is dit geen verbeelding. In Jezus is dit werkelijkheid geworden. God werd mens en Jezus nam de zonde van de wereld op zich. Hij droeg de straf voor de zonde aan het kruis en stierf in onze plaats. Hij heeft dit alles volbracht opdat wij vergeving van zonden zouden ontvangen en gered worden. Verlost door de gekruisigde, maar ook opgestane Heere. Want Hij overwon de dood. Voor mij is dit de reden dat ik mijn vertrouwen niet stel op mensen, maar op Jezus. Ik geloof verder dat Hij eens terug zal komen op aarde om een rijk van vrede en gerechtigheid op een gezuiverde aarde te vestigen.

Je mag zeggen dat ik een dromer ben, maar ik ben niet de enige. Ik hoop dat op een dag jij deze droom ook mag hebben en je bij ons voegt. Niet om een aanhanger te zijn van een religie, maar om Jezus Christus aan te hangen als de Verlosser van de wereld. Alleen Hij maakt dromen waar.

Bron: GSVA Petrus Plancius